När jag går in i manisktskov.

Kommentera

Med en rejäl ökning av energi, mindre och mindre sömn och jag pratar fortare och fortare. Livet känns helt underbart, sådär så att de knappast finns ett enda problem utan allting bara flyter på.

Att jag är så pass medveten om allt de här gör ju att jag har lättare att kunna se och informera psykiatrin som jag faktiskt ska till idag. Så här är min egna personliga symtom när jag går in i mani:

1. Jag har ett minska sömnbehov, så trots att jag enbart sover omkring 2-4 timmar så fungerar jag som vanligt i vardagen (iallafall innan de tar nästa steg i manin då allting bara ökar och ökar inom mig så tillslut funkar allt i överdrift)
2. Jag blir hyperaktiv så jag kan söka upp eller företa mig många och olika aktiviteter som att måla om köket, putsa fönster, stor städa i flera dagar eller starta olika projekt men de är sällan jag slutför dessa projekt. Jag kan planera upp fester för familj och vänner, ja jag kan helt enkelt inte vara still eller ta de lugnt utan måste vara aktiv konstant hela tiden.
3. Jag tappar tillslut de här förmågan att tänka på långsikt, konsekvenser av mina handlingar och de kan handla om starka impulser att spendera pengar, att plötsligt säga upp mig ifrån jobbet eller bara helt plötsligt sticka iväg utomlands. Jag kan börja festa mera, röka mera, mitt tablett missbruk ökar rejält.
4. Jag har tusen tankar i huvudet konstant hela tiden som bara far runt i huvudet med en rasande fart, och de innebär att jag blir otroligt kreativ, jag har lösningar på problem som jag kommer fram till otroligt lätt i huvudet. Men tyvärr blir min koncentrationsförmåga rätt dåligt, jag blir lätt distraherad och där med lättirriterad och de gör att jag tycker att andra tänker långsamt och inte förstår mina idéer eller tankar.
5. Jag pratar väldigt fort och otroligt mycket, jag kan hoppa mellan olika samtalsämnen hur lätt som helst vilket ofta gör att andra bli förvirrade på mig när man pratar med mig. Sen har jag otroligt svårt att vara tyst och tar mycket plats i sammanhang!
6. Jag blir väldigt social, är på ett väldigt gott humör trots omständigheter. Jag har lätt för att prata med vem som helst, jag skämtar och skrattar väldigt mycket. Jag har ett bra självförtroende i vanliga fall men i mani så får jag otroligt förhöjt självförtroende och kan bli väldigt charmig, jag gillar att stå i centrum och detta kan göra att min omgivning backar så dom som har normala personligheter är mer åt de blyga eller tystlåtna hållet och då funkar de inte med mig allt.