Valen 2018

Kommentera
(null)

Sverige är ett fantastiskt land att växa upp i, eller? De här är mina barn och jag hoppas dem ska få de lika bra i Sverige som jag haft under min uppväxt som barn men tyvärr är de i dagens läge inte bra för alla.

Hundratusentals barn i Sverige lever idag i social och ekonomisk utsatthet. Inkomstskillnaderna ökar, vilket leder till utanförskap, trångboddhet, sämre skolresultat och sämre hälsa, och större risk att hamna i arbetslöshet när dom väl ska in i vuxenlivet. Våldet har förvärrats i flera av de socialt och ekonomiskt utsatta storstadsområdena i Sverige. Alltför många barn och ungdomar far idag illa av våld, hot, kränkningar och andra former av övergrepp. Allt fler barn och ungdomar lider av psykisk ohälsa.

Att inte få välja fritt vem man vill vara ihop med eller att inte fritt få välja utbildning, fritid eller vänner förekommer mer än man tror. I Sverige finns det unga som inte får vara kära i vem de vill och som lever med rädsla för att tvingas gifta sig mot sin vilja.

Utestängningen från bostadsmarknaden har ökat drastiskt, och tusentals barn i Sverige är hemlösa. Högre krav på hyresgäster, större konkurrens på bostadsmarknaden och bostadsbristen är faktorer som bidragit till den ökade andelen barnfamiljer i hemlöshet.

Ska de vara såhär? NEJ säger jag!!!

Alla barn ska kunna växa upp med förutsättningar att ha ett bra liv.

Därför ber jag alla mina nära och kära, nu när de kommer till valet 2018 att tänka en extra gång på nästa generation. Ska dom fortsätta att växa upp i detta land när de är såhär? Vad kan du göra för att de ska bli bättre? Vad är viktigt för dig?

Rösta klokt med både hjärta och hjärna i de kommande valet. Läs på fakta, läs inte bara på ett ställe, sätt dig in i partierna, se vad som är sant och påhitt, och för dig som rösta första gången... rösta inte på ett parti bara för att dina föräldrar säger att du ska de eller för att din bästa vän säger att de här är bra! Läs överallt, lyssna på debatter och försök förstå vad som händer i vårt land och vad som måste göras!