Hur länge räknas man som ungmamma?

Kommentera

När jag fick veta att jag var gravid och skulle helt plötsligt växa upp och bli mamma som 17åring, då fick jag en stämpel...
Just de året 2009-2010 var de inte så vanligt här att få barn så tidigt, de var enbart jag och en tjej till som var gravida/mammor.
När jag blev 18år och fick min dotter klassades jag som ungmamma, jag var under graviditeten med i gravidgrupper och träffade flera nya bekantskaper. Dessa personer möter jag än idag på ibland och min dotter går idag i samma klass som en annan ifrån just den gruppen.
Men när jag väl fått min prinsessa blev jag stämplad, jag var erbjuden grupper för unga föräldrar, en ungmamma grupp på en öppen förskola.
Jag blev aldrig särbehandlad av personer men jag blev stämplad däremot...

När blir man av med de?

Idag är jag en trebarnsmamma på snart 27år, är jag fortfarande ungmamma för att jag fick dottern så tidigt?
Nja, jag känner mig inte som de... dock är jag självklart en ungmamma men inte i de "facket" känner jag!

Vem har rätt att bestämma vad man är och när man är?