Klä ut sig till psykiskt sjuk.

4 kommentarer

Endel av er mina läsare kommer kanske ta de här som att jag bara överreagerar men enligt mig är detta påhoppade och gör mig så ledsen men samtidigt förbannad!

Att klä ut sig till en flykting, till en mörkhyad de är rasistiskt och inte okej, men de här då??

NU FÅR DE FAKTISKT VARA NOG TYCKER JAG!!

 
 
 

Jag ryser av obehag när jag ser dom här kostymerna. Det är stort snack om kulturell appropriering men vi behöver verkligen prata om vad det är för signaler vi sänder ut genom att klä ut sig till en psykiskt sjuk person. 

Det som jag blir mest rädd för är kostymerna för barnen... Vad är det vi faktiskt lär dom? Att vi med en psykisk sjukdom är psykopatiska monster som borde låsas in? Att man måste närma sig en person med psykisk sjukdom extra försiktigt? Hur lätt kommer det att vara att få dom att förstå verkligheten när dom blir äldre? Dessa kostymer vidmakthåller den diskriminering som orsakar rädsla eller skam för att söka behandling för psykisk ohälsa. Ibland är det till och med rädsla och skam som är farligare än sjukdomen i sig. Dessa kostymer är en stor del av stigman som vi kämpar mot varje dag. 

Precis som man inte ska klä ut sig på ett rasistiskt sätt under halloween, luciatåget, eller maskerad så borde man inte klä sig på ett sätt som faktiskt inte är ett skämt för många. År 2014 var det 1531 personer som begick självmord i Sverige. Psykisk ohälsa förekommer hos 1 av 4 personer. 

Min sjukdom är inget skämt. Det är min verklighet. Och att se hur vissa gör narr av det -- sprider falska signaler till dom utan kunskap (som barn och ignoranta vuxna) -- gör mig förbannad. Nä, jag längtar tills den dagen då fabriker slutar producera sånt här strunt och att affärer slutar ha dom i sortimentet i framtiden.

 
1 Carola:

skriven

Så bra och klokt skrivet! Instämmer på varje sak som du skriver. Det här är så fel och vidrigt. Fattar inte folk att det är vidrigt att driva med allvarliga sjukdomar liksom? Vilka är det som säljer dessa kostymer? Skulle vilja skriva ett mail och klaga, eller anmäla till någon diskrimineringsombud eller liknande. Jag undrar också om det är okej att dela ditt inlägg på facebook och i min egen blogg på något sätt. Jag tycker att det är så bra skrivet och viktigt att jag gärna skulle vilja ha med ditt inlägg hos mig. Såklart ska det framgå TYDLIGT att det är ditt inlägg och din adress ska synas. Mvh Carola

2 Cosmopolitanstories :

skriven

Men wtf är det här. Vilket företag är det som säljer dessa? Håller med ovanstående att man gärna skriver ett mail och klagar.

3 Cosmopolitanstories :

skriven

Men wtf är det här. Vilket företag är det som säljer dessa? Håller med ovanstående att man gärna skriver ett mail och klagar.

4 Karromall:

skriven

Ja, det här ökar ju bara stigmatiseringen kring psykisk ohälsa, som är så viktig att få bort. Det här spär bara på alla onödiga fördomar.