Slå dig loss ångesten.

5 kommentarer

Vi känner alla ångest ibland, jag skulle vilja säga att ångest ger en person en känsla av att man känner en uppgift att tala om för någon att något är fel och att man måste göra något åt saken.

Ångest är en helt naturlig reaktion i hotfulla situationer och har som en överlevnads instinkt i sig. När de inte finns någon "verklig" fara och de inte finns något som "måste göras" kan de känslor som ångesten överreagera och förlama eller förhindra aktiviteter istället.
Ångest ger ofta obehagliga och skrämmande kroppsliga reaktioner som andnöd, hjärtklappning, svettningar etc. Reaktionerna styrs av kroppens egna nervsystem där stresshormoner utlöstes och man får en reaktion av att slå sig loss, försvinna, slåss, eller fly.

Du ska komma ihåg att ångest är inte farligt även om de känns så, och ni människor som står bredvid, bli inte rädda för ångesten går över!
Som jag, jag lever med paniksyndrom av ångestattacker. De är fruktansvärt när jag väl står där mitt i allting men de går alltid över!
Den som står bredvid mig kan inte förstå och oftast spelar de ingen roll vad ni än säger till mig i de läget, för den enda som kan göra något är jag, och jag, jag kan bara vänta ut tiden till mitt "anfall" går över! Och över, de går över fram tills nästa gång den knackar på dörren!

Jag fick en fråga utav en av er läsare angående hur ofta jag har ångest, ja du!
De är svårt att säga, allting beror på hur omgivningen är och vad jag gör men de är minst en gång per dag, ibland flera gånger per dag!

Men bli inte rädd för mig, de är inte ditt fel att min ångest kommer, de är min hjärna som inte fungerar som den ska alla gånger bara!
Min ångest kan komma av att jag ligger i soffan och ser på film, min ångest kan komma när jag kör bil, min ångest kan komma när jag klipper gräset, min ångest kan komma mitt i ett samtal, min ångest kan komma när jag sover, min ångest kan komma när jag vaknar, min ångest kan komma när jag får främmande eller min sambo hem, min ångest kan komma mitt inne på Ica eller innan jag ens har kommit in i butiken, min ångest är där var som helst och löses ut varesig jag vill de eller inte.
Att leva med ångestattacker och paniksyndrom är inte lätt, tro mig! Men vill du göra de lättare för oss med detta så bli inte rädd och försök inte ändra på situationen åt oss för ibland kan de göra att allting blir värre, men ibland också bättre!

När jag får ångest så måste jag andas, vilket är svårt att minnas, jag måste försöka ta mig igenom ångesten tillsammans med mitt huvud och kropp och de är inte heller lätt.
Inget är lätt med ångest, tro mig!

 
1 Madzan :

skriven

:( vet hur det känns ❤️

2 Anna:

skriven

Hoppas att du kommer ur det snart. Jag hade flera panikattacker om dagen för några år sedan, nu får jag det väldigt väldigt sällan.

Svar: Jag har de väldigt sällan nu, hade för några år sedan de minst en gång i veckan! Men så höll de sig borta i 1år och sen pang kom den och efter de finns rädsla inom mig för att en ny ska komma.
blockochpenna.blogg.se

3 Camilla 10 barnsmamma vid 33 år:

skriven

Vet hur det känns,har haft ångest så länge jag kan minnas❤️❤️

Svar: Ja hu , önskar ingen människa de!
blockochpenna.blogg.se

4 Becks:

skriven

Fint skrivet, ångest är fruktansvärt! Jag tror att vi är vissa människor som bara har det i oss ❤️ Förstår dig och kämpa ❤️

Svar: Ja, min ångest har ju koppling till bipoläriteten, kan väll ungefär säga att jag fick den på köpet ;)
blockochpenna.blogg.se

5 Elin:

skriven

❤️❤️❤️